ΚυνίσκαAntzela έγραψε: ↑Τετ 27 Ιαν 2021, 08:32 8. Κυνίσκα
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της αρχαιότητας ήταν υπόθεση των ανδρών. Οι γυναίκες δεν έπαιρναν μέρος (ούτε καν τους επιτρεπόταν η παρακολούθησή τους), παρά μόνο ως ιδιοκτήτριες και προπονήτριες αλόγων στις αρματοδρομίες. Η Κυνίσκα από τη Σπάρτη ξεχώρισε για την τόλμη και τις ικανότητές της. Καταγόταν από βασιλική γενιά και γεννήθηκε περί το 440 π.Χ. Κέρδισε δύο φορές στις αρματοδρομίες, στο αγώνισμα του τεθρίππου (άρμα με 4 άλογα), το 396 π.Χ. και 392 π.Χ. Υπήρξε η πιο διάσημη αθλήτρια (εν ευρεία εννοία) της αρχαιότητας και πολλοί ιστορικοί την αναφέρουν ως σύμβολο της κοινωνικής ανόδου των γυναικών και της διεκδίκησης ίσων δικαιωμάτων και ευκαιριών με τους άνδρες.
Γέννηση: 430 π.Χ.
Οικογένεια: Γονείς Αρχίδαμος Β΄ και Ευπολία Αδέλφια: Τελευτίας, Άγις Β΄, Αγησίλαος Β' της Σπάρτης.
Οικογένεια: Δυναστεία Ευρυποντιδών
Αξιώματα και βραβεύσεις:
• Ολυμπιονίκης στο αγώνισμα του τεθρίππου (396 π.Χ.)
• Ολυμπιονίκης στο αγώνισμα του τεθρίππου (392 π.Χ.)
Στην Ολυμπία υπήρχε μπρούτζινο άγαλμά της, το βάθρο του οποίου έχει βρεθεί με την επιγραφή:
Της Σπάρτης βασιλιάδες οι πατέρες και οι αδελφοί μου,
στα άρματα με γρηγορόποδα άλογα αφού νίκησα
η Κυνίσκα το άγαλμα αυτό έστησα,
Μόνη δε εγώ είμαι από τις γυναίκες της Ελλάδος όλες, που έλαβα το στέφανο
ο Απελλής του Καλλικλέους το έφτιαξε.
Αλλη μια σπαρτιατισσα που νικησε σε Ολυμπιακους ηταν η Ευριλεονις.
_____________________________________
Οι νεαρες Σπαρτιατισσες συμμετειχαν κανονικα σε κατα τοπους αγωνες στην Σπαρτη και μαλιστα γυμνες οπως οι ανδρες χωρις καμια διακριση στα αθληματα.
Στα γυμαστηρια φορουσαν κοντο χιτωνα ο οποιος σηκωνοταν και φαινοντουσαν τα ποδια τους μεχρι ψηλα, οι ''δημοκρατες" Αθηναιοι σκανδαλιζονταν και τις αποκαλουσαν ''φαινομηριδες".
Οποιος δεν επαιρνε οπλο (δεν γινοταν Οπλιτης δηλαδη) ή στην μαχη γινονταν ριψασπις και εφευγε στιγματιζοταν ως ''Τρεσας" δηλαδη αυτος που τρεμει απο φοβο, οι νεαρες σπαρτιατισσες ειχαν το δικαιωμα να τον βρισουν-χειροδικησουν δημοσιως και μαλιστα για να τον ξεφτυλισουν ειχαν το δικαιωμα να σηκωσουν την φουστα τους να του δειξουν το αιδοιο τους και του να του πουν ''μπες ξανα μεσα" με την εννοια "ξαναγεννησου και βγες αλλος ανθρωπος απο οτι ηδη εισαι τωρα".